لوگو دکتر امین جباری
لق شدن کامپوزیت دندان

لق شدن کامپوزیت دندان

لق شدن کامپوزیت دندان یکی از نگرانی های جدی برای افرادی است که دندان های خود را کامپوزیت کرده اند. روکش‌های دندان معمولاً مستحکم با طول عمر طولانی هستند، اما همچنان در برابر شکستگی و ترک آسیب‌پذیرند. نوع استرس یا ضربه ای که می تواند باعث آسیب به روکش های دندانی شود نیز می تواند باعث شل شدن کامپوزیت دندان و افتادن آن ها شود. در این مقاله می‌خواهیم درباره دلایل لق شدن کامپوزیت دندان صحبت کنیم.

دلایل لق شدن کامپوزیت دندان

برای اطمینان از یک لبخند دائمی زیبا، یاد بگیرید که چگونه از روکش های دندان خود مراقبت کنید . فقط با دانستن اینکه روکش های دندانی چگونه آسیب می بینند یا لق می شوند، می توانید از سرمایه خود محافظت کنید. این مقاله همچنین توصیه هایی را ارائه می دهد که در صورت بیرون آمدن روکش دندان چه باید کرد.

تمام ترمیم های دندانی ممکن است تحت شرایط نامناسب از بین بروند. شایع ترین علت آسیب به کامپوزیت دندان ضربه یا وارد شدن فشار به آن‌ها است. هنگامی که استفاده کننده از کامپوزیت های دندانی دندان های خود را تحت فشار قرار می دهد، روکش ها می توانند بشکنند یا شروع به لق شدن کنند. این موارد معمولا در افرادی دیده می‌شود که اغلب موارد زیر را انجام می‌دهند:

  • دندان های خود را به یکدیگر می سایند.
  • چیزهای سفت مانند یخ، آب نبات سفت، آجیل یا یک تکه گوشت سفت را گاز می گیرند.
  • غذاهای چسبناک و جویدنی مانند سیب، کارامل و آبنبات کشی می خورند.
  • آسیب ضربه ای نیز یک منبع شایع برای لق شدن کامپوزیت دندان است. ضربه سخت به دهان می تواند باعث شل شدن هر گونه ترمیم از جمله روکش ها شود. حفره ها و پوسیدگی ها نیز می توانند یکپارچگی ساختاری دندان را که از کامپوزیت حمایت می کند، از بین ببرند.
  • آخرین دلیل افتادن روکش ها، شکست باندینگ دندانی است که روکش را به دندان زیرین می چسباند. باندینگ می تواند خاصیت چسبندگی خود را به دلیل افزایش سن یا غذاهای چسبنده که روکش را از دندان زیرین جدا می کند، از دست بدهد.

فردی که از مشکلاتی که در اینجا توضیح داده شده اجتناب می کند، می تواند از روکش های خود محافظت کند و طول عمر آن ها را افزایش دهد. با این حال، همه چیز همیشه طبق برنامه پیش نمی رود، بنابراین برای همه کسانی که کامپوزیت دندان را انجام می دهند خوب است بدانند که وقتی یکی از آن ها از بین رفت چه کاری انجام دهند.

اقدامات مقابله ای هنگام لق شدن کامپوزیت دندان

کامپوزیت ها به طور کلی به ایجاد لبخندی روشن و یکنواخت کمک می کنند. بنابراین وقتی یک روکش شل می شود، روی لبخند فرد تأثیر می گذارد. اقدام سریع از طرف شخص، نتیجه خوب را تضمین می کند. در نهایت بیمار باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کند، اما این آخرین مرحله است. هنگامی که روکش بیرون می آید، بیمار باید:

  • روکش را با احتیاط جدا کرده و در مکانی امن نگهداری کند و همچنین بررسی کند که آیا شکسته شده است یا خیر.
  • اگر روکش سالم باشد، این احتمال وجود دارد که دندانپزشک بتواند آن را دوباره بچسباند، بنابراین بررسی کنید که آیا سطح جلویی روکش هنوز شبیه دندان است یا خیر.
  • یک قرار ملاقات با دندانپزشک بگیرید.
  • در این بین از غذاهای خیلی گرم، سرد، شیرین یا اسیدی خودداری کنید. این اجتناب در صورت بروز هرگونه حساسیت، از دندان محافظت می کند
  • اگر بافت ناهموار دندان زیرین مشکل دارد، مقداری موم دندان بخرید و روی دندان بمالید. موم باید پوششی صاف ایجاد کند.

سخن پایانی

به خاطر داشته باشید که اولین قدم برای مراقبت از کامپوزیت دندان، رعایت برخی نکات است که در برابر آسیب از دندان محافظت می کند. اما در صورت بروز مشکل لق شدن کامپوزیت دندان، در صورتی که مواد سالم و قابل ترمیم است با احتیاط از آن مراقبت کنید تا زمانی که آن را به دست دندانپزشک خود برساننید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *