لوگو دکتر امین جباری
مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان و لبخند ماندگار

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان دارای اهمیت زیادی است. همانطور که می‌دانید، کامپوزیت دندان یک روش زیبایی است که اغلب در یک جلسه انجام می‌شود. این روش زیبایی به براق شدن و درخشندگی دندان‌های شما کمک می‌کند. برای اینکه بتوانید یک درخشندگی ماندگار در دندان‌های خود ایجاد کنید، باید بعد از کامپوزیت نکات مراقبتی را رعایت کنید. در این مقاله قصد داریم درباره مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان صحبت کنیم.

روش مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان چگونه است؟

کامپوزیت دندان از جمله روش‌های اصلاح لبخند و رفع نقص‌های دندانی به شمار می‌آید. اگر شما دارای دندان‌های کامپوزیت شده هستید یا قصد انجام کامپوزیت را دارید، باید اقدامات مراقبی پس از آن را انجام دهید. با روش مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان می‌توانید، ماندگاری و دوام کامپوزیت دندان خود را بالا ببرید. به طور کلی دو نوع روش مراقبتی مثل مراقبت‌های بلند مدت و کوتاه مدت وجود دارد که به شرح زیر هستند:

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان کوتاه مدت

پس از انجام کامپوزیت دندان برای حفظ زیبایی دندان، نیاز به یک سری مراقبت های کوتاه مدت خواهید داشت. رعایت نکات زیر از دندان‌های تازه کامپوزیت شده شما مراقبت می‌کند:

  • اگر در زمان انجام کامپوزیت، از بی حسی استفاده شود، باید 1 تا 2 ساعت بعد و تا زمان برطرف شدن بی حسی، از جویدن و گاز زدن غذاهای سفت خودداری شود. همچنین در این مدت باید از غذا و مایعات با دمای معتدل استفاده شود.
  • ممکن است در چند روز ابتدایی با مشکلاتی مثل غیر عادی بودن هنگام جویدن یا تیزی در کامپوزیت را احساس کنید. در این صورت باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای اصلاح کامپوزیت شما انجام شود. در صورت عدم رسیدگی ممکن است احساس ناراحتی و درد به دنبال داشته باشد.
  • پس از قرارگیری کامپوزیت، به مدت 24 ساعت از نوشیدن چای و قهوه و هرگونه نوشیدنی‌های رنگی خودداری کنید.
  • پس مصرف غذا، حتما از نخ دندان و مسواک استفاده کنید. رعایت بهداشت دندان‌ها به عدم ایجاد جرم و پلاک‌ها بین دندان‌ها کمک می‌کند.
  • برای کاهش تورم از قرقره آب نمک استفاده کنید.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان بلند مدت

برای ماندگاری کامپوزیت‌ها باید به طور بلند مدت نیز از آن‌ها مراقبت کنید. مراقبت‌های بلند مدت شامل موارد زیر می‌شوند:

رعایت بهداشت دندان

یکی از مهمترین اقدامات برای محافظت از دندان‌های کامپوزیت شده، رعایت بهداشت دهان و دندان است. پس از کامپوزیت حتما دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. استفاده از نخ دندان را جدی بگیرید. با مشورت دندانپزشک خود یک دهانشویه تهیه کنید و به طور منظم از آن استفاده کنید. توجه کنید که باقی ماندن ذرات غذا بین دندان‌ها ممکن است عمر کامپوزیت را کم کند.

رعایت اصول استفاده از مسواک

مسواک را به آرامی و بدون خشونت بزنید. استفاده نادرست از مسواک باعث آسیب به لثه می‌شود. عقب نشینی لثه باعث ایجاد فاصله بین کامپوزیت و لثه می‌شود. در نتیجه‌ی چنین اتفاقی، زیبایی دندان‌ها از بین می‌رود.

رژیم غذایی مناسب

زمانی که دندان‌های شما کامپوزیت شده، در مصرف خوراکی‌های رنگی باید دقت داشته باشید. مصرف غذاها یا نوشیدنی‌های رنگی مثل چای، قهوه، توت فرنگی، شراب قرمز با توجه به رنگ پذیری ونیر کامپوزیت، باید در مصرف مواد غذایی رنگی دقت کنید. مصرف توت، سس های رنگی، چای، قهوه، شراب قرمز و مصرف دخانیات روی رنگ کامپوزیت تأثیر منفی دارد. برای پیشگیری از رنگی شدن کامپوزیت باید پس از مصرف این مواد دندان‌ها را مسواک بزنید یا با آب بشویید.

مواردی که به ماندگاری کامپوزیت کمک می‌کند

علاوه بر مراقبت های بعد از کامپوزیت به صورت کوتاه مدت و بلند مدت، جهت ماندگاری بیشتر کامپوزیت نیاز به رعایت برخی نکات دیگر است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

جلوگیری از دندان قروچه

برخی عادات در اثر فشار و استرس به وجود می‌آیند. اگر مسائلی مانند داندان قروچه حل نشوند، ممکن است هنگام خواب به کامپوزیت آسیب وارد کند. اگر در خواب دندان قروچه دارید، توصیه می‌شود به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا شما را راهنمایی کند.

عدم استفاده از دندان‌ها به عنوان ابزار

برخی عادات مثل کندن یا جویدن ناخن می‌تواند به دندان‌های کامپوزیت شده آسیب برساند. توجه کنید که استفاده از دندان‌ها برای باز کردن یا شکاندن چیزهای سفت به کامپوزیت و حتی دندان نیز آسیب می‌رساند.

چکاپ دندان

بهتر است هر 6 ماه دندان‌ها توسط یک دندانپزشک چکاپ شوند. اگر پوسیدگی‌ها به موقع درمان نشوند، به کامپوزیت آسیب می‌رسانند.

استفاده از محافظ دندان هنگام ورزش

اگر شما به طور منظم فعالیت ورزشی دارید، بهتر است که از محافظ‌های دندان در هنگام ورزش استفاده کنید. تماس وسائل ورزشی به دندان، احتمال آسیب به کامپوزیت را افزایش می‌دهد. در صورت فعالیت ورزشی به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا بتوانید گارد مخصوص دندان را سفارش دهید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *