لوگو دکتر امین جباری
بلیچینگ دندان با لیزر

بلیچینگ دندان با لیزر

بلیچینگ دندان با لیزر می‌تواند دندان‌ها را به صورت حرفه‌ای تا 10 درجه روشن کند. این روش جزو روش های کم خطر و در عین حال موثر بوده که معمولا تا دو الی سه سال ماندگاری دارد. با استفاده از اشعه لیزر می‌توان رنگدانه‌هایی که به داخل دندان نفوذ کرده است را از بین برد. سفید کردن دندان با لیزر در کلینیک دندانپزشکی و توسط متخصص انجام می‌شود. به طور معمول دستگاه‌های قابل استفاده برای لیزر دندان بی تی کول و زوم هستند که از بی ضررترین اشعه  برای دهان و دندان استفاده می‌کنند. اشعه‌های این دستگاه‌ها، ژل سفید کننده دندان را فعال می‌کنند تا دندان‌ها سفید شوند.

سفید کردن دندان با لیزر

سفید کردن دندان با لیزر چیست؟

می‌توان گفت که یکی از بهترین و متفاوت‌ترین روش‌ها برای سفید کردن دندان، استفاده از بلیچینگ دندان با لیزر است. دندان‌ها با گذر زمان و مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های مختلف مانند نوشابه، کافئین و حتی استعمال توتون و تنباکو، رنگ زردی به خود می‌گیرند. اشعه لیزر می‌تواند ماده بلیچینگ دندان موجود در ژل سفید کننده را فعال کرده و تاثیر آن را بر روی دندان‌ها بیشتر کند. لیزری که در دندانپزشکی جهت درمان زیبایی انجام می‌شود ضرری نخواهد داشت و به بافت فک و استخوان دهان و دندان، آسیبی وارد نمی‌کند.

دندانپزشکان برای سفید کردن دندان‌ها معمولا بلیچینگ دندان با لیزر را پیشنهاد می‌دهند؛ چرا که تنها با اشعه و گرمای دستگاهی که متخصص تعیین می‌کند، می‌توان پراکسید هیدروژن ژل سفید کننده را فعال نمود. دندان‌ها را با روش‌های دیگر مانند جرم گیری کردن، لمینت و… می‌توان تا 3 الی 4 درجه روشن نمود. با این حال سفید کردن دندان با لیزر، می‌تواند رنگ دندان‌ها را تا 8 الی 10 درجه هم روشن‌تر کند.

انواع لیزر برای سفید کردن دندان ها

بلیچینگ دندان با لیزر توسط دستگاه‌های خاصی که سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)، تایید کرده بدون ضرر است، انجام می‌شود. این مدل دستگاه لیزر با دستگاه‌های لیزری که برای پوست و بدن استفاده می‌شود، متفاوت است. به طور معمول سه مدل دستگاه لیزر دیود، دی اکسید کربن و آرگون جهت سفید کردن دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هر کدام از دستگاه‌ها از اشعه‌های مختلف و طول موج معینی استفاده می‌شود. این که کدام دستگاه برای بیماران مناسب خواهد بود، طی جلسات مشاوره و معاینات دندانپزشکی باید مشخص شود.

سفید کردن دندان با BT Cool نیز امکان پذیر است که از لامپ‌های ال ای دی دیوددار در آن‌ها استفاده می‌شود. دستگاه دیگر برای بلیچینگ دندان، دستگاه لیزری Zoom است. در این دستگاه به جای استفاده از اشعه، کاربرد نورهای خاص جهت فعال کردن ماده پراکسید هیدروژن جهت بلیچینگ دندان با لیزر بیشتر است.

انواع لیزر برای سفید کردن دندان ها

کاربرد اشعه آبی در سفید کردن دندان ها چیست؟

در بلیچینگ دندان با لیزر همان اشعه‌ای که باید ماده سفید کننده موجود در ژل را فعال کند، اشعه آبی است. در واقع نقش مهمی که لیزر در سفید کردن دندان‌ها دارد برعهده اشعه آبی خواهد بود. اول از همه دندانپزشک با توجه به نوع، جنس و میزان لک و زردی دندان‌های بیمار از ژل‌های سفید کننده مخصوصی استفاده می‌کند. بعد با استفاده از دستگاه لیزر خاص و تاباندن اشعه‌ آبی، پراکسید هیدروژن را فعال می‌سازد. فعال شدن پراکسید هیدروژن می‌تواند هرگونه تغییر رنگ، لکه یا زردی را از بین ببرد.

مزایای استفاده از لیزر در سفید کردن دندان چیست؟

بلیچینگ دندان با لیزر یکی از کم عارضه‌ترین و در عین حال ماندگارترین روش سفید کردن دندان است. این روش نسبت به ترفندهای خانگی و حتی جرم گیری کردن برای درمان زیبایی، موثرتر و مطمئن‌تر است. از آن جایی که سفید کردن دندان با دستگاه لیزر توسط دندانپزشک انجام می‌شود، یک روش نتیجه بخش و در عین حال مطمئن خواهد بود. این روش معمولا دردی به همراه ندارد و حتی عوارض جانبی آن نسبت به سایر روش‌ها کمتر است.‌ با انجام لیزر شما می‌توانید خودتان درجه رنگ روشن دندانتان را انتخاب کنید. برخی افراد 5 درجه رنگ روشن و برخی دیگر تا 10 درجه روشن شدن را هم ترجیح می‌دهند. در ادامه به چند مزیت اساسی سفید کردن دندان با لیزر اشاره شده است:

·        جلوگیری از تغییرات زیاد در شکل ظاهری دندان

·        کمک به حفظ مینای دندان

·        کاهش حساسیت دندان‌ها نسبت به مواد بلیچینگ

·        درد و عارضه کمتر نسبت به سایر روش‌ها

·        اثربخشی زیاد در کوتاه ترین زمان ممکن

بلیچینگ دندان با لیزر چگونه انجام می شود؟

نحوه بلیچینگ دندان با لیزر در هر فردی نسبت به دیگری متفاوت و متناسب با مشخصات فک و دندان او خواهد بود. با این حال روتین سفید کردن دندان با لیزر، معمولا یکسان است. استفاده از ژل سفید کننده دندان و بعد تاباندن اشعه دستگاه لیزر یک روتین طبیعی است. این کار حدود نیم ساعت الی یک ساعت زمان خواهد برد. البته زمان انجام آن باز هم با توجه به نوع و کدری رنگ دندان هر فرد، تعیین می‌شود.

1. مرحله اول

برای شروع بلیچینگ دندان با لیزر، دندانپزشک از یک پایه پلاستیکی برای باز نگه داشتن دهان بیمار استفاده می‌کند. بعد چشمان بیمار با عینک مخصوص و ضد اشعه محافظت می‌شود. برخی از متخصصان از سد‌هایی جهت محافظت از لثه هم استفاده می‌کنند. این کار از آسیب رسیدن به لثه جلوگیری می‌کند.

2. مرحله دوم

بعد از این که مراقبت از چشم و دهان و دندان بیمار انجام شد، ژل سفید کننده بر روی موضع مورد نظر مالیده می‌شود. بعد از گذشت پنج الی هفت دقیقه، متخصص از دستگاه لیزر برای فعال کردن پراکسید هیدروژن استفاده می‌کند. نحوه هدایت دستگاه و تاباندن اشعه به دندان‌ها، بستگی به کدری و تشخیص دندانپزشک دارد. 

3. مرحله سوم

بعد از تاباندن اشعه و سفید شدن دندان، دندانپزشک پایه نگهدارنده و محافظ لثه را برمی‌دارد. در نهایت خود دندانپزشک یا بیمار دهان را شستشو می‌دهد تا ژل‌های اضافی پاک شود.

آمادگی قبل از سفید کردن دندان با لیزر

قبل از بلیچینگ دندان با لیزر نیازی نیست اقدام خاصی کنید. قبل از رفتن به کلینیک دندانپزشکی، یک ساعت قبلش غذا بخورید. سعی کنید غذاهای نرم خورده تا با غذای سفت به مینای دندان آسیب نرسانید. خوب نخ دندان بکشید تا غذایی بین دندان‌ها نمانده باشد و تمیز مسواک بزنید. در آخر هم از دهانشویه و غرغره آب نمک استفاده کنید تا خوب ضدعفونی شود.

آمادگی قبل از سفید کردن دندان با لیزر

بیشتر بدانید: بلیچینگ خانگی

مراقبت های بعد از سفید کردن دندان با لیزر

24 ساعت بعد از بلیچینگ دندان با لیزر، دندان‌ها بسیار حساس می‌شوند. به همین دلیل از خوردن غذاهای سفت جدا خودداری کنید. نوشیدنی‌های داغ یا سرد ننوشید. تا دو ساعت بعد از سفید کردن دندان با لیزر، فقط مایعات بی رنگ مانند شیر سفید یا آب مصرف شود. تا یک ماه از خوردن و آشامیدن غذاهای رنگ دار و نوشیدنی‌های کافئینی خودداری نمایید. همچنین رعایت نکات بهداشتی مانند مسواک زدن، می‌تواند تاثیر به سزایی در طول عمر سفیدی دندان‌های شما داشته باشد.

عوارض و معایب بلیچینگ با لیزر

هر فرایند درمانی و زیبایی در کنار مزایایی که دارد، معایب مربوط به خودش را نیز دارد. یکی از معمول ترین عوارضی که در بلیچینگ دندان با لیزر رخ می‌دهد، ملتهب شدن لثه و فک است. گاهی اوقات دندان‌ها و فک نسبت به اشعه و مواد، حساسیت پیدا کرده و متورم می‌شوند. سایر عوارض و معایب سفید کردن دندان با لیزر عبارتند از:

·        آسیب رسیدن به بافت دهان یا پالپ دندانی

·        حذف مواد معدنی و فلوراید از سطح دندان

·        بالا بردن ریسک ‌پوسیدگی و خرابی دندان‌ها

·        شروع واکنش‌های آلرژیک و حساسیت زا

·        آسیب به بافت عصبی فک

·        هزینه نسبتا بالا نسبت به سایر روش‌های سفید کننده دندان

هزینه سفید کردن دندان با لیزر در قزوین

از آن جایی که بلیچینگ دندان با لیزر در قزوین جزو فرایندهای زیبایی محسوب می‌شود، بیمه هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند. انجام خدمات زیبایی دندان از قیمت بالایی برخوردار است؛ با این حال بستگی به جنس دندان و تعداد دفعات مراجعه دارد. تخصص و مهارت دندانپزشک، نوع کلینیک، انجام مشاوره‌های پزشکی و… در بالاو پایین شدن میزان قیمت نیز موثر خواهد بود.

نتیجه گیری

بلیچینگ دندان با لیزر صرفا جهت کار زیبایی انجام می‌شود و درمانی به همراه ندارد. از آن جایی که این روش کم خطر‌تر بوده و ماندگاری بالایی دارد، معمولا طرفداران زیادی پیدا کرده است. تا نزدیک به 10 درجه می‌توان رنگ دندان را متناسب با سلیقه و تشخیص دندانپزشک روشن‌تر کرد. البته مهارت و تخصص دندانپزشک در هدایت دستگاه لیزر بسیار مهم است. چرا که بالا بردن بیش از حد گرما و درجه لیزر، می‌تواند به بافت و مینای دندان آسیب برساند.

سوالات متداول

·        آیا بلیچینگ دندان با لیزر برای خانم‌های باردار امکان پذیر است؟

از آن جایی که ممکن است خانم باردار نسبت به اشعه و مواد سفید کننده دندان حساسیت داشته باشد، بهتر است در دوران بارداری خدمات زیبایی دندان انجام نشود.

·        اگر دندان مصنوعی داشته باشیم با لیزر سفید می‌شود؟

خیر؛ از دستگاه لیزر فقط برای سفید کردن دندان‌های طبیعی استفاده می‌شود نه دندان مصنوعی.

·        بعد از پر کردن دندان می‌توان آن‌ها را با لیزر سفید کرد؟

موادی که در ژل سفید کننده دندان هستند باعث خورده شدن مواد پرکردنی می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود شش ماه بعد از پر کردن برای بلیچینگ با لیزر اقدام شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *